Meta Quest 3: Krok bližšie k hlavnému prúdu AR/VR
Meta Quest 3 je významným krokom bližšie k hlavnému prúdu rozšírenej a virtuálnej reality (AR/VR). Tento headset, ktorý je cenovo dostupnejší v porovnaní s konkurenciou, je zameraný na zábavu a hry, čo ho robí atraktívnym pre široké publikum1.
V roku 2023 sa očakáva, že bude prelomovým rokom pre AR a VR. Po rokoch čakania na svoj „iPhone moment“, Apple konečne predstavil Vision Pro, ktorý bol veľký, hlučný a dokonale vybrúsený, s vysokými sľubmi a zodpovedajúcou cenovkou. Meta a Apple sa v tomto čase nachádzajú na dvoch rôznych koncoch spektra. Zatiaľ čo obe sú efektívne zariadenia pre zmiešanú realitu, medzi cenovými bodmi je veľa svetla. Apple prekvapivo stanovil cenu Vision Pro nad Magic Leap 2 na $3,500. Meta Quest 3 je na druhej strane o $3,000 menej1.
Meta Quest 3 je označovaný ako „prvý hlavný headset s vysokým rozlíšením zmiešanej reality“. To však neznamená, že Meta sa nevenuje aj podnikaniu. V minulom roku oznámila Quest Pro, ktorý je dvojnásobne drahší ako Quest 3. Napriek tomu, že by som tvrdil, že nový headset robí profesionálnu verziu z veľkej časti zbytočnou pre väčšinu používateľov, Meta Quest pre podniky potvrdzuje jej záväzok voči kategórii. Ale Quest 3 je stále v prvom rade zariadenie pre zábavu1.
Hoci Magic Leap nevidí žiadny bezprostredný potenciál v hrách, Apple sa snažil zdôrazniť zábavu na WWDC. Pre Metu je hranie veľmi dôležitou súčasťou života zariadenia. Kľúčová prezentácia Meta Quest bola veľmi silným potvrdením tohto faktu, keďže nové tituly zaujali leví podiel času na pódiu, pričom Quest for Business bol len okrajovo spomenutý1.
Podľa definície „hlavného prúdu“ je úspech Meta relatívny. Spoločnosť si udržuje prvé miesto z hľadiska podielu na trhu. Podľa niektorých čísel, ktoré uverejnil IDC, spoločnosť vlastnila 84,6% trhu AR/VR v Q2 2022. Podiel spoločnosti na trhu 50,2% v Q2 2023 však situáciu trochu skresľuje. Radikálny pokles je spôsobený vstupom PSVR 2 na scénu. IDC prešlo od neuznávania Sony k umiestneniu na 2. miesto s 27,2%1.
Používal som Meta Quest 3 už niekoľko dní, ale cítim, že je dôležité spomenúť dve veľké výhrady: Po prvé, ešte som neskúšal Vision Pro, takže ich nemôžem priamo porovnať (aj keď som strávil čas s Quest Pro a najnovšími ponukami od Magic Leap, HTC a Sony). Po druhé, momentálne som zranený, takže som nevenoval čas množstvu fitness aplikácií systému1.
Quest Pro a Quest 3 sú oba pozicionované ako XR – alebo zmiešané reality – zariadenia, vďaka pridaniu technológie passthrough. Pre tých, ktorí nie sú oboznámení, passthrough je metóda, ktorá umožňuje headsetom ponúknuť verziu AR, napriek tomu, že majú nepriehľadné viziere, aby udržali funkčnosť VR (Magic Leap je naopak skutočná AR). Systém používa kamery na palube na vytvorenie obrazu prostredia, na ktorý následne prekladá grafiku1.Meta výrazne zvýšila svoju hru v rozlíšení medzi Quest 2 a 3, z 1832 x 1920 na oko na 2065 x 2208. Je to významné zlepšenie, najmä pri využití približne 50 titulov, ktoré boli/budú remastrované pre nové zariadenie. Ovládače boli medzitým zjednodušené, pričom sa vzdali dizajnu prsteňa, ktorý sa nachádzal na Quest 2. Sú veľmi pohodlné v ruke a nemajú veľkú krivku učenia sa, aby sa dali spustiť1.
Čo je dôležitejšie, je to, ako forma faktora prispieva k inovácii nových hier a aplikácií. Úspech VR a AR je stále veľmi otvorený, ale niet pochýb, že je to vzrušujúca platforma s nekonečným potenciálom pre nové …1.