Značka Curaprox sa rozhodla prepojiť neziskové organizácie za účelom zlepšenia kvality životného prostredia na Slovensku. Na podobnú cestu naprieč recyklovaním sa vydal aj výrobca sviečok Luminia. 

Použité zubné KEFKY… čo s nimi? 

Recyklované kefky umožnili vznik smetných košov. Práve za tento projekt bol Curaprox nominovaný na ocenenie Plastics Recyclers Award. Výsledné produkty recyklácie poputujú do slovenských škôl.

„Koše v škole chýbajú a chceli sme vytvoriť niečo, čo nebude znova odpadom. Milióny kefiek, ktoré dovezieme, nie sú podľa slovenského práva odpad. Len plastový obal na kefku ním je. Keď sme to vyrátavali, zistili sme, že len na Slovensku to predstavuje 56 ton ročne. Snažíme sa presvedčiť ľudí, aby použité kefky vrátili k nám do smile shopov. Radi by sme dostali aspoň na 20%,“ povedala Lucia Pašková z Curaden Slovakia, ktorý je výhradným dovozcom porduktov pre značku Curaprox na Slovensku. O moderný vzhľad smetných košov sa postaralo štúdio ALLT.

Zdroj: Archív Curaprox

Autori projektu rozhodli na jeho financovanie použiť rowdfundingovú kampaň. „Na Slovensku je cca. 5-tisíc škôl, neboli by sme schopní to financovať celé sami. Do projektu sme investovali 300-tisíc eur, kvôli čomu sme mali v roku 2017 aj celkom slušný pokles zisku. Jednorazová investícia je možno veľká, ale môže to byť pre našu krajinu obrovský prínos,” hovorí Lucia Pašková.

Celá premena zubných kefiek na odpadové koše prebieha v závode Polyplast v Pliešovciach. “Celý projket je slovenský. Zároveň tlačíme na Švajčiarov, aby začali uvažovať nad biodegradovateľnými plastami. Spolupracujeme na tom napríklad s Crafting Plastics. Rozbiehame paralelne niekoľko línií, aby sme vedeli, čo funguje najlepšie. Chceli by sme vytvoriť ekovír a strhnúť čo najviac slovenských firiem,“ veľmi ambiciózne myšlienky.

Curaprox sa snaží dané myšlienky aplikovať aj v prípade svojej vlastnej firemnej kultúry. Za predošlý rok prišli s kampaňou kancelária bez koša prostredníctvom, ktorého sa snažia o zníženie odpadu o 90 %. Každý týždeň oraganizovali v rámci danej firmy spoločné stretnutia, kde premýšľali o tých najrôznejších alternatívach akým spôsobom by mohli pomôcť prírode.

„Prvý krok je odmietať a odpad vôbec nevytvárať. Aj školský projekt je vytvorený tak, aby sme deti naučili odpad v prvom rade nevytvárať. Spolu s neziskovými organizáciami vytvárame metodiku pre environmentálne vzdelávanie. Ďalším ideálnym krokom by bolo zavedenie kompostoviska do škôl,“ informovala Pašková.

Na rad prichádza aj SKLO

Všeobecne známou metodikou REFUSE-REUSE-RECYCLE sa riadi aj slovenský výrobca sviečok LUMINIA. Sklo od svojich zákazníkov si poctivo po ich použití vyzbierajú naspäť a opätovne zalejú voskom. No nie každý zákazník prejaví vlastnú iniciatívu, odloží použitú sviečku a vráti späť. Presne z tohto dôvodu sa rozhodli svojich zákazníkov (samozrejme odhliadnúc od dobrého pocitu, že ste podporili správnu vec) odmeniť zľavou z ďalšie nákupu.

Zdroj: Archív Luminia

„Myšlienku udržateľnosti a ochrany prírody som chcela preniesť aj do nášho konceptu,“ povedala Natália Gápľovská z LUMINIE a následne dodáva: „Chceme kvalitné, lokálne a ručne fúkané sklo, ktoré sa nevozilo cez pol sveta. Preto podporujeme menších sklárov, ktorí fúkajú Bohemia Crystal. Vrátené poháre očistíme a znova použijeme. Niektorí ľudia sklenené poháre používajú ďalej v domácnosti ako nádobku do kuchyne alebo kúpeľne. Stále vravím, že je lepšie ich opäť použiť alebo zrecyklovať, než vyhodiť.“

Presne totožným spôsobom sa postarali o použité flakóny ich parfémov. Po ich upotrebení flakón adekvátne vyčistia, budúci zákazník získa zľavu a flakón je efektívne zužitkovaný na výrobu ďalšieho produktu.

Na ekologickú stránku myslia nielen v prípade recyklácie, ale pri celom procese výroby. Vo firme kladú dôraz na to, aby produkty neobsahovali parafín, včelí vosk a sóju. Všetky vosky pochádzajú z voľnej prírody, obnoviteľných zdrojov a ekologického poľnohospodárstva. Napríklad namiesto krabíc využívajú na balenie svojich výrobkov recyklovateľné papierové taštičky.

zdroj: Forbes
(Visited 134 times, 1 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *