Pili ste už niekedy zelené smoothie? Že netušíte čo to je? Skôr, ako sa dostaneme k jeho podstate, k spôsobu prípravy, liečivým účinkom a dôvodom prečo by sme ho mali denne piť – povieme vám len toľko: vyskúšali sme ho na vlastnej koži a je to tá najlepšia vec na svete! Pijem smoothie každý deň…

Bežné americké slovo „smoothie“, žiaľ, nemá v slovenskom slovníku cudzích slov ekvivalent, ktorý by ho presne vystihoval. „Smoothie“ možno vo všeobecnosti definovať ako hustý nápoj krémovej konzistencie urobený z pyré ovocia alebo zeleniny. Túto definíciu popísala úplne novým a inovatívnym spôsobom americká autorka kníh o zdravej výžive Victoria Boutenko. Zelené smoothie je hustý nápoj z listovej zeleniny (preto tá zelená ) s pridaním malého množstva ovocia a vody. Zelené, živé potraviny v lahodnej forme, ktoré sú samy osebe obrovskou injekciou chlorofylu, vitamínov, minerálov, enzýmov a antioxidantov sú nenahraditeľné pre náš organizmus.

Schopnosť samoliečby nášho tela a obnovy organizmu, za predpokladu ideálnej výživy, nie je vo svojej podstate ničím novým. Novým je ale jednoduchý, rýchly a lacný spôsob Victorie Boutenko, ktorým túto schopnosť môžeme iniciovať a podporiť. Chcete skúsiť objaviť tajomstvo zelených smoothies? Budete potrebovať výkonný mixér, listovú zeleninu, pitnú vodu a trochu ovocia a byliniek. Sila zelených smoothies spočíva v spustení prirodzených mechanizmov čistenia cholesterolu, tuku a toxínov z tela – čím prichádza k zlepšeniu fyzického, ale aj mentálneho a spirituálneho života človeka. Aj keď platí, že ľudské správanie a zvyky sa ťažko menia, prechod na „zelený“ životný štýl môže byť pre každého jednoduchý a príjemný.

O Hľadaní cesty

Victoria sa k myšlienke vitariánstva – prijímania čisto surovej stravy rastlinného pôvodu – dostala vo chvíli, keď štandardné liečebné metódy alopatickej medicíny neprinášali jej rodine a ani jej samotnej žiadne zlepšenie zdravotného stavu. Prakticky každý člen jej rodiny mal niekoľko vážnych ochorení a súvisiacich zdravotných problémov. Po siedmich rokoch vitariánstva, počas ktorých sa im úspešne podarilo zmenou stravovania upraviť svoj zdravotný stav (aj hmotnosť!), sa ich proces liečenia dostal do bodu stagnácie, ba až regresie. Zo surovej stravy sa postupne začali cítiť unavení a ospalí, prestalo im chutiť aj tráviť…. Cítili sa ako chytení do pasce, no kdesi hlboko vnútri verili, že surová strava je jedinou cestou, ktorou sa dá ísť smerom za ideálnym zdravím. V dychtivom hľadaní správnej odpovede tohto zvláštneho rébusu začala pani Boutenko zbierať informácie o každej potravine a hľadala tú najdôležitejšiu pre ľudský organizmus. Po mesiacoch vedeckého bádania ju našla. Bola ňou jedna osobitná skupina potravy, ktorá vyhovovala všetkým nutričným potrebám ľudí – listová zelenina. A tu nastal problém: nielen že ju celá jej rodina nekonzumovala v dostatočnom množstve, ba čo viac – nemali ju radi. No keďže si dobre uvedomovali jej dôležitosť a vplyv na zdravie, rozhodli sa presne zistiť koľko listovej zeleniny potrebuje človek vo svojej strave. Nejasné odporúčania, aby konzumovali toľko listovej zeleniny, koľko je len možné ich doviedli k šimpanzom – zvieratám, ktoré, ktoré sú geneticky najbližšie človeku. S ľuďmi zdieľajú až 99,4 % spoločných génov…

O efektoch

Vyhladenie vrások na tvári, pevnejšie nechty, zostrenie zraku alebo odlúpenie materských znamienok či bradavíc, to sú len prvotné efekty mesačného nepravidelného pitia zelených smoothies, ktoré uvádza pani Boutenko.

Medzi ďalšie pozitívne účinky, ktoré možno na ľudskom organizme badať hneď od začiatku môžeme zaradiť:

  • vyčistenie palety chutí
  • stratu záujmu o nezdravé jedlá
  • pocit revitalizácie organizmu
  • potrebu menej spať
  • dôslednejšie vyprázdňovanie
  • nižšia citlivosť zubov a iné.

Viac ako liter zeleného smoothie denne navyše odradí človeka od konzumácie denaturovaných a mastných jedál. Ak sa rozhodnete tento koncept vyskúšať, nemusíte nič meniť. Celý systém vášho stravovania nechajte tam, kde sa momentálne nachádza a pridajte zelené smoothie. Ani nebudete vedieť ako a úplne intuitívne začnete siahať po zdravších jedlách a to lahodné zelené smoothies sa s istotou prepracuje na popredné miesto v rebríčku vašej stravy.

537399295_1280x720

O postupe

Verím, že v tomto bode nášho článku ste už celí netrpezliví a pripravení vyštartovať do svojho osobného „laboratória“, otvoriť chladničku a začať experimentovať. Tu treba podotknúť, že kvalita smoothie, ktorú vyrobíte bude priamo úmerná rýchlosti akú dokáže vyvinúť váš mixér (pre tých najzanietenejších, moja sestra na to išla s tyčovým ručným mixérom!). Každopádne mixér, ktorý dokáže urobiť zelené smoothie by mal byť čo najvýkonnejší. Najvhodnejší je však špeciálny mixér Vitamix , ktorý vďaka extrémne vysokým otáčkam, dokáže vymixovať zeleninu do ideálnej podoby hladkého pyré (www.vitamix.sk).

Začnite šalátom. Vyberte si svoj najobľúbenejší a ak taký nemáte, siahnite po baby špenáte. Pokiaľ máte radi banány, pre váš úvodný experiment vám ich odporúčam. Ak nie, vyberte si svoje iné najobľúbenejšie ovocie. Do mixéra dajte: 3 dl prefiltrovanej vody, asi 0,5 kila premytého baby špenátu a 2 zrelé banány, či iné ovocie. Vymixujte do hladka a voilà – máte zelené smoothie!

Možno na záver už len pár praktických rád ku ktorým sme dospeli vďaka našim pokusom:

  • Nebojte sa byť odvážni a začnite kombinovať rôzne druhy listovej zeleniny s inou zeleninou a ovocím.
  • Skúste použiť aj divo rastúce rastliny – púpavu, žihľavu, či bylinky.
  • Namiesto banánov môžete použiť jablká, hrušky, slivky, nektarinky a iné ovocie.
  • Čo sa listovej zeleniny týka, skúste špenát (baby aj poľný), kel, rukolu, šalát polníček, rímsky aj ľadový šalát, šalát lollo rosso a iné druhy.
  • Vždy sa riaďte pravidlom, že smoothie vám musí chutiť – takže zo začiatku bude sladšie, no postupne podiel listovej zeleniny zvyšujte.
  • Zvolenú listovú zeleninu a ovocie očistite, umyte a pridajte k filtrovanej vode do mixéru. Zmes ochutnávajte priebežne a jednotlivé zložky pridávajte podľa potreby.
  • Smoothie možno skladovať v chladničke vo vzduchotesných nádobách po dobu 3 dní.
  • Šaláty s menej výraznou chuťou (baby špenát, ľadový šalát) si nevyžadujú takú výrazne sladkú chuť ovocia a preto ich kombinujeme s jablkami, slivkami, broskyňami. Šaláty s výraznou chuťou (kel, rukola) naopak kombinujeme s banánmi, nektarinkami a hurmi kaki.

zdroj: vitarian.sk

(Visited 61 times, 1 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *