Spoločnosť , ktorú iste všetci dobre poznáte a niektorí z vás dokonca pravidelne využívate jej služby. Tak o čo ide? Amazon.com, Inc. je americká spoločnosť, ktorá sídli v meste Seattle a prevádzkuje jeden z prvých a najväčších internetových obchodov Amazon. Jej súčasný prevádzkovateľ, ktorý jej aj zakladateľom, Jeff Bezos, už v roku 1994 dokázal rozpoznať potenciál a možnosti internetu. 

Na začiatku svojej kariéry totižto prevádzkoval kníhkupectvo Cadabra.com, ktoré o rok neskôr premenoval podľa rieky Amazon na Amazon.com. Neskôr odkúpil spoločnosti ako Internet Movie Database (IMDb.com) a Alexa.com. Tak sa zrodil nový gigant a jedna z najúspešnejších spoločností dneška, Amazon.com, ktorý v roku 2010 dosiahol ročného zisku niečo cez 1 mld a na trhu zaujal miesto s hodnotou 34 mld dolárov. A nie, nebola to náhoda!

Na to že je Amazon na trhu už nejaký ten rok, je jeho správanie stále rovnaké ako v začiatkoch. Neprestávajú inovovať, majú viac ako jasnú víziu a stratégiu, nadšenie a myslenie startupu.

„Firma by nemala byť závislá na sláve a lesku, pretože lesk netrvá večne,“

Jeff Bezos je skvelý vizionár, ktorého firma vyrástla takmer neuveriteľnou rýchlosťou. Preto ti ako inšpiráciu prinášame top 5 geniálnych rád a stretégií, ktoré ťa posunú vpred.

Ponúknite im návrh, ktorý nemôžu odmietnuť.

V roku 2004 sa Amazon zameral na Melville House. Drobný vydaveteľ literatúry faktu a beletrie, ktorý bol v čase kedy Amazon oň prejavil záujem, len začínajúcim podnikom.  Celá idea toho bola, že Jeff chcel odkúpiť túto spoločnosť s podmienkou, že predajcovi neprezradí koľko Melville House kníh bolo predaných prostredníctvom stránky Amazon. Johnson bol voči podmienke kritický a o svoje obavy sa podelil s  časopisom Publishers Weekly. Deň po tom, čo publikovali článok, tlačidlo „Kúpiť“ na Amazon stránkach Melville House-u odrazu zmizlo.

Čo znamenalo jediné… Johnson sa rozhodol na podmienku pristúpiť.

Neinformujte o faktoch, až kým to nie je nevyhnutné

Áno, Amazon nikdy nezverejnil fakt koľko kníh porstredníctvom svojej stránky predal a taktiež nikdy neuviedol fakt, ktorý by napovedal o množstve svojich zamestancov, či o predajoch Kindle. Okrem toho, poschodie, na ktorom Kindle tím pracuje, sa volá Area 51 (u nás známa ako Oblasť 51), pretože sem nemôžete vkročiť, ak nie ste úzko spätí s produktom.

Vyzerá to tak, že Bezos rád tvorí a zdieľa informácie svojským spôsobom.

Udržujte tímy dosť malé na to, aby ste si vystačili s dvomi pizzami

Bezos je medzi svojou manažérskou špičkou dobre známy svojím „pravidlom dvoch pízz” v znení: To znamená, že pracovná sila je limitovaná na 5 až 7 ľudí. To dovoľuje tímu testovať ich nápady bez väčšieho množstva divákov, čo tiež vylučuje možnosť „skupinového zmýšľania“ – jednu z vecí, ktoré Bezos nemá moc v láske.

Zmyselne zostavené tímy, tak prišli na trh s množstvom inovácií ako napríklad Gold Box ponuky (doslovne Zlatá škatuľa) – populárna forma propagácie, ktorá ponúka zákazníkom časovo obmedzené ponuky.

Prestaňte veľa rozprávať.

Je všeobecne známe, že je to práve tímová spolupráca a komunikácia, ktoré sú kľúčom k úspechu. No Jeff má na to očividne iný názor: „Nie, komunikácia je strašná!”

Ako môže byť komunikácia takým veľkým problémom? Tímová komunikácia sa v takomto prípade stáva kontraproduktívnou a degraduje nezávislosť a samostatnosť tímu, čo je protikladom kreatívneho konfliktu, na ktorom Amazon stavia.

Pri komunikácii zväčša reprodukuješ informácie, ktoré sú ti dobre známe a danú problematiku dobre poznáš. Z rozhovoru sa nedozvedáš nič nové, teda svoj čas venuješ niečomu, čo pre teba nieje žiadnym prínosom. Kľučové sú teda schopnosti počúvať a rýchlo vstrebávať nové informácie. No samozrejme existujú situácie, prostredníctvom ktorých sa nové fakty dozvedáme práve vďaka schopnosti komunikovať.

Buď najlepší!

Ľudia, ktorí v Amazone zastávajú tie najvyššie priečky, sú väčšinou tí, ktorých práca je nenahraditeľná. Teda podávajú skvelý výkon a sú ochotní riskovať. Prečo? Bezos nemôže vystáť „spoločenskú súdržnosť“ – prehnanú tendenciu ľudí, ktorí spolu radi súhlasia a považujú spoločnú zhodu za uspokojivú. Štúdie naznačujú, že najlepší podnikatelia sú tí, ktorí vedia povedať NIE.

Ako Businessweek píše – jeden z princípov vedúcich osobností Amazonu je: buďte odvážni, nesúhlaste a buďte lojálny spoločnosti. Sú nekompromisní pre dobro spoločnosti. Akonáhle je rozhodnutie uznesené, oddávajú sa mu naplno.

(Visited 107 times, 1 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *