Všetci vieme, že pohybová aktivita má vplyv nie len na chudnutie, ale hlavne na celkové zdravie nášho organizmu. Je všeobecne známe, že pohyb ako taký v kombinácii so zdravou stravou znižuje riziko vážnych ochorení, zlepšuje funkčnosť mozgovej činnosti a teda pomáha pri učení a zlepšuje celkovú produktivitu.

Kto sa hýbe, podporuje svoje zdravie. A nie len to… športom sa učíme zdolávať prekážky, byť vytrvalí a prekonávať samého seba. No podstatné je odhodlanie na štarte, musíte jednoducho začať a premôcť sa. Odmenou za vašu priebojnosť je víťazstvo v podobe hormónov, ktoré sa uvoľňujú do vášho tela už po prvom náznaku pohybu. Tie pomáhajú znižovať stres a stimulovať činnosť mozgu. Neexistuje lepší štart do nového dňa, ako začať s akoukoľvek pohybovou aktivitou.

Dôležitejšie ako činnosť samotná je spôsob akým ju vykonávame, k tomu je potrebné funčné a zdravé telo – zbavené stresu a chorôb, pričom hlavným problémom je odstránenie pohodlnosti a túžby odkadať veci na „neskôr“. To ako začať, aký šport si zvoliť a základné paradigma zdrávého životného štýlu sa dočítaš práve tu.

Nikdy nie je neskoro! Stačí prijať výzvu

Máte odvahu na skutočnú zmenu? Nikdy nie je neskoro vykonať niečo prospešné, ak to má mať pozitívny dopad na vaše zdravie, kreativitu, duševnú pohodu a celkovú kvalitu vášho života. Všetko je možné (ak naozaj chcete)!

Cvičiť treba, ale začiatky bývajú ťažké. Nielen fyzicky, ale najmä psychicky si treba vytvoriť zvyk, ktorý vydrží. Počiatočná eufória je základ, no len vytrvalosť prináša naozajstné výsledky. Faktom je, že pri cvičení zostane iba 50 % z tých, ktorí začnú. Prečo niekto s cvičením začne a rýchlo napreduje, zatiaľ čo iný dlhodobo prešľapuje na mieste?

Je dôležité poznať dôvod prečo začínate a ak dôjde na chvíle kedy to budete chcieť vzdať, vždy si na to spomeňte. Taktiež je potrebné si zostaviť cvičebný plán + vhodný jedálniček, pretože určite ste postrehli, že pri väčšine ľudí, ktorí začnú s cvičením je badateľná aj zmena v ich stravovacích návykoch.

Záver? Je to až smiešne jednoduché: začni, vytrvaj, nepodceňuj maličkosti a neustále sa vzdelávaj – výsledky prídu… buď však trpezlivý 🙂

Výsledky alebo výhovorky, nemôžeš mať oboje

Nehľadajte výhovorky, prečo práve dnes nemôžete. Dôležitá je pravidelnosť a vytrvalosť! Určite to všetci poznáte… výhovorky a znova len výhovorky týkajúce sa počasia, zdravotného stavu alebo sa vám jednoducho nechce. Odstránte ich a zmeny uvidíte ihneď.

Skúsili ste trénovať s osobným trénerom, behávať a zapísali ste sa do každej skupiny cvičenia, ktorú ste mohli vyskúšať. No napriek tomu sa stále musíte k tomu, aby ste išli do fitnes centra nútiť

a pravdepodobne sa vám z cvičenia nepodarilo vytvoriť si automatický zvyk, ktorý je potrebný na to, aby ste dosiahli výsledky a vytrvali. Spravte si z cvičenia prirodzenú súčasť každého dňa. Na začiatok stačí, ak budete používať vonkajšie podnety, kým začnete oceňovať to ako sa po cvičení (a dlhodobo) cítite.

Pretože nové zistenia publikované v časopise Health Psychology naznačujú, že by ste sa mali prestať sústreďovať na tréning a začať venovať svoju pozornosť podnetom, ktoré spôsobujú, že sa chcete hýbať. Vedci z Iowa State University a King’s College London skúmali v štúdii cvičebné návyky 118 zdravých

dospelých a zistili, že tí, ktorí si pre seba nastavovali podnety, ktoré ich nabádali na cvičenie – napríklad mávali bežecké topánky uložené vedľa vchodových dverí, nastavili si pripomienku v mobile alebo zamierili priamo po práci do posilňovne – mali väčšiu pravdepodobnosť na to, že nakoniec cvičili.

Nechaj ego za dverami, bojuj sám so sebou

Častý kameň úrazu chodenia do fitka… nechajte svoje ego pred vstupom a sústrednte sa na techniku. Pamätajte, každý raz musel začať presne ako vy. Preto nečakajte, že nadodbudnete fyzickú zdatnosť hneď v začiatkoch aj napriek tomu, že každý by chcel lámať rekordy, zdvíhať ťažké váhy a ďalšie veci s tým spojéné hneď po mesiaci cvičenia – nezmysel.

Dôležité je nechať tomu naprosto voľný priebeh a cvičiť v rámci svojich možností. Aj štúdie hovoria o tom, že technika a plný rozsah pohybu sú (okrem iných) kľúčové faktory pre rast svalov, takže cvičte s rozumom.

Ako si nájsť šport, ktorý budeš milovať

Taká mala rada na začiatok. Nepoznáte to, čo ste ešte nevyskúšali. Ak ste doteraz nenašli šport, ktorý milujete, dajte si cieľ vyskúšať niečo nové každý mesiac! A spravte si z toho zábavu. Cvičenie nemusí byť len nuda a drina. Každý je v niečom športovec.

Aj ak by ste chceli najskôr začať cvičiť sami doma, dnes už existuje veľa moderných možností, ako svoje cvičenie vylepšiť. Na internete existujú rôzne videá v podobe tutoriálov a stránky, ktoré vám umožňujú nájsť si určitý druh cvičenia a trénera, dokonca aj zadarmo… môžete sa zapojiť do rôznych týždňových alebo mesačných tréningových programov, nadobudnúť kondíciu a vyformovať telo. Je to len na vás.

Niekoľko typov od nás:

Beh – má svoje (a veľké!) čaro, ale to čaro sa väčšinou odhalí, až keď už nadobudnete nejakú tú kondíciu a začnete behávať viac. Veľmi napĺňajúci je najmä beh vonku v prírode.

Joga – existuje veľa druhov jogy, preto je na vás, ktorý si vyberiete. Pri tomto cvičení si dokonale precvičíte celé telo, nadobudnete skvelú flexibilitu a spôsob akým správne dýchať. Jóga ma vplyv nie len na samotné telo, ale aj myseľ, okrem toho zlepšuje nielen ohybnosť, ale aj silu, imunitu, vzťahy a náladu

Tanec – to, či vás tanec začne baviť, záleží od kvality tanečnej školy, od inštruktorov a od druhu tanca. Každopádne, vždy máte možnosť zapnúť si naplno obľúbenú hudbu a zatancovať si!

Posilňovanie / crossfit – skvelý spôsob ako nadobudnúť skvelú fyzickú kondíciu a perfektne vyformovanú postavu.

Športy prospievajú nielen telu samotnému, ale aj psychike, v podstate dokonale „čistia vašu myseľ“ a robia vás veľmi odolnými. Okrem toho je s nimi spojené získavanie veľa zážitkov a následná motivácia.

Môžem vyrovnať zlé stravovacie návyky tým, že budem športovať?

Fyzická aktivita ovplyvňuje aj to, ako sa cítime. Vplýva na rôzne chemické látky v tele a tie ovplyvňujú našu náladu a schopnosť sústrediť sa. Lepší pocit a väčšia duševná čulosť prinášajú pocit istoty a motivácie

K správnej strave

Niekedy robíme veci naopak. Ľudia by chceli prekonávať zlé stravovacie návyky len behaním alebo športom. Ale to tak nejde. Podľa Dr. Campbella, výhody a nevýhody, ktoré so sebou prináša strava, sú významnejšie a pôsobia vo väčšom rozsahu ako prospech a riziká iných aktivít. Tieto dve súčasti života sú úzko prepojené a dôležité je, že všetko pracuje spoločne na podpore alebo podlomení zdravia.

A tým sa dostávame k dôležitej otázke – čo znamená zdravá strava? Potkany, ktoré boli kŕmené potravou

s nízkym obsahom bielkovín boli ušetrené nielen rakoviny pečene, ale mali tiež nižší obsah cholesterolu

v krvi, viditeľne viac energie a dobrovoľne cvičili až dvakrát viac ako potkany kŕmené stravou s vysokým obsahom živočíšnych bielkovín. Správna výživa a pravidelné cvičenie na seba vzájomne pôsobia a ich účinky sa znásobujú. Mnohí svetoví športovci na sebe zistili, že im konzumácia nízkotučnej rastlinnej stravy zlepšuje športový výkon.

Okrem iných sem patria napríklad:

triatlonista, železný muž (mnohonásobný víťaz Ironmana) Dave Scott
šprintér a skokan do diaľky Carl Lewis, víťaž 10 olympijských medailí a 10 medailí z majstrovstiev sveta atlét Edwin Moses, víťaz dvoch zlatých olympijských medailí a 122 po sebe idúcich pretekov v prekážkach na 400 m
tenistka Martina Navrátilová
zápasník Chris Campbell
maratónkyňa Ruth Heindrich, raw vegánka triatlonistka „Ironlady“, vyhrala viac ako 900 trofejí, 6 triatlonov Ironman, 67 maratónov vrátane Bostonu, New Yorku a Moskvy, atď. Je na zozname 10 najzdatnejších žien v Severnej Amerike a má 79 rokov.
Relax a meditácia – dopraj si odpočinok

Jedna z najdôležitejších vecí, ktorá neodmyslitelne patrí k zdravému životnému štýlu a vôbec ku každej činnosti, ktorú vykonávate je relax. Tak ako pri cvičení, tak aj pri práci, vždy je potrebná určitá regenerácia. Preto si vždy doprajte potrebné množstvo denného spánku a určitú čas počas, ktorého budete meditovať. Relaxácia totižto nie je len taká obyčajná činnosť, pri ktorej telo naberá energiu. V relaxácií sa skrýva obrovská sila, ale na to už prídete sami…

(Visited 63 times, 1 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *