Už len samotný fakt, že ste sa rozhodli pre beh je pre vaše telo tá najlepšia správa. Je teda super, že robíte niečo aj pre svoje zdravie a ”kondičku”, avšak je veľmi dôležité aby ste danú činnosť  vykonávali nielen pasívne, ale správne. Preto sme si pre Vás pripravili zopár tipov, na ktoré je dôležité sa pri behu zamerať a vďaka ktorým a budete cítiť ešte o niečo lepšie. Tak poďme na to…

Príliš dlhé kroky

V prípade, že sa snažíte o príliš dlhé kroky, stáva sa váš beh neefektívny a taktiež môže dôjsť k poškodeniu kĺbov. Koleno by malo byť pri došľape mierne pokrčené a členok by sa nemal dostať pred koleno. Pre zrýchlenie bude lepšie ak radšej zvýšite frekvenciu, nie dĺžku krokov.

Pozor na správne držanie tela!

Nielen, že pri nesprávnom držan tela strácate obrovské množstvo energie, ale zároveň si ničíte a zaťažujete vlastné kĺby. Snažte sa preto pri behu podsadiť panvu a držať trup i hlavu spriama (celé telo by pri tom malo byť v miernom náklone). Taktiež sa odporúča mierný, no napriek tomu vzpramený náklon v smere behu, čím môžete uľahčiť vášmu telu celú prácu. Uvoľnite ramená a nerotujte, nadmerná rotácia vás zbytočne oberá o ďalšiu energiu.

zdroj: freepik.com

Správny povrch a investícia do tenisiek

Ak sa rozhodnete behať pravidelne a často, tak tento faktor určite nepodceňujte. Ide častokrát len o jednorázovú investíciu vďaka ktorej sa budete pri behu cítiť lepšie, komfortnejšie a čo je hlavné, poskytnú vám tu správnu starostlivosť o vaše kĺby, chrbticu a všetky oporné časti vášho tela. Nespoliehajte sa na lacné tensiky, kvalitnú športovú obuv môžete kúpiť aj výhodne, stačí hľadať. Pri správnom výbere tenisiek je veľmi dôležité zohľadniť aj terén, na ktorom sa chystáte behať. Najideálnejší povrch je taký, ktorý nie je príliš trvdý a neobsahuje priveľa nerovností.

Sústreďte sa na dýchanie

Aj pri behu platí všeobecne známe pravidlo a to… budte prítomný, teda vnímajte a snažte sa precítiť všetko okolo vás vrátane všetkých procesov vo vás medzi ktoré patrí aj dýchanie. Dbajte na to aby ste rytmus dýchania zladili s vaším behom. Správne dýchanie počas behu je dýchanie nosom. Pre začiatočníkov to môže byť o niečo ťažšie, no naučte sa to. Lepšie tak využijete kapacitu pľúc, zlepšite filtráciu okolitého vzduchu a budete výraznejšie výkonnostne napredovať.

zdroj: freepik.com

Nezabúdajte na stretching

Áno, rozcvička je základ v prípade každého športu. No aj napriek tomu ju veľké množstvo ľudí podceňuje. Pred aj po vykonaní akejkoľvek fyzickej aktivity by sme mali nášmu telu dopriať relax a možnosť na regeneráciu vo forme aktívneho uvoľnenia svalov. Nemusia to byť hodiny, úplne postačí keď si zopár minút prostredníctvom pár ľahkých cvikov roztiahnete všetky potrebné partie. Malo by ísť o výlučne statický strečing bez akýchkoľvek švihových pohybov. V každej pozícii vydržte aspoň 20 sekúnd a zhlboka dýchajte.

Čo váš pulz? 

V prípade, že sa behu plánujete venovať aktívne, je možno dobré zvážiť kúpu akéhokoľvek ”smart” zariadenia, ktoré vám umožní zaznamenávať tepovú frekvenciu. Finančne nenáročným zairiadením môžu byť napríklad hodinky Mi Band 2 od Xiaomi, ktoré si môžete zriadiť bezmála za 20 €. Potom jediné, čo by ste mali sledovať je, aby ste neprekročili 70 – 80 % hranice maximálneho zaťaženia vášho organizmu (220 – váš vek = maximálna srdcová frekvencia). Vtedy sa totižto dostávate do anaeróbnej hladiny a miesto tukov začínate páliť cukry. Vaše svaly začínajú pracovať na tzv. kyslíkový dlh a dochádza v nich k tvorbe kyseliny mliečnej. Po cvičení môžete pociťovať pálenie alebo bolesť svalov.

No ak ste sa ešte nerozhodli začať behať a chceli ste to niekedy skúsiť, tak práve teraz je ten najlepší čas. A je len na vás, ktorú z rád si od nás vezmete k srdcu.

(Visited 194 times, 1 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *