V dnešnej dobe je nimi obloha priam zaplavená a ich popularita stále stúpa. Áno, hovoríme o lietajúcich dronoch, ktoré už dávno neslúžia len pre zábavu, ale tešia sa čoraz širšiemu využitiu. Hlavným využitím v dnešnej dobe je však tvorba videa. Tou sa na profesionálnej úrovni zaoberá aj Marek Kulhánek, zakladateľ VideoFly Studio, ktorý nám o svojej práci povedal viac.

 Mohli by ste sa našim čitateľom predstaviť a povedať pár slov o vašom projekte (firme)? 

Neviem či by som to nazýval projektom, ale firma sa venuje hlavne produkcii videa. Keďže ale diaľkovo ovládané hračky ma odjakživa priťahovali, tak si teraz dronmi tak trocha plním detský sen. V dronoch vidím dnes veľkú perspektívu, dajú sa s nimi natáčať úžasné zábery, fotiť fotky, ale myslím že využitie majú oveľa širšie, no zatiaľ neplánujem, to na čo sa využijú ukáže až prax. Som v tejto veci ale zdržanlivejší, a myšlienky ako majú niektoré firmy, že to bude voziť pizzu mi pripadajú trocha pritiahnuté za vlasy :-).

 Ako ste sa vlastne dostali k dronom?

Venoval som sa nejaký čas predaju GPS technológií, ale pred tým som pôsobil 15 rokov v televízii STVMarkíza a kto tento biznis okúsil mi dá za pravdu, že je tým človek akosi naočkovaný  a už ho to nepustí. Preto keď som videl prvé zábery z drona, tak ma to okamžite opäť vtiahlo naspäť, ale už nie do prostredia televízie, ale do vlastnej produkcie. Do dvoch týždňov som mal prvého doma.

zdroj: videofly.sk

Lietanie a natáčanie videa s dronmi asi nie je pre každého. Je potrebné nejaké oprávnenie?

Samozrejme drony nie sú hračky, hoci tak niektoré vyzerajú. Teda sú aj drony ktoré sa za hračky považovať dajú a v podstate nie sú nejako obzvlášť nebezpečné, ale tie s ktorými sa dá robiť aspoň trocha kvalitné video, už môžu akú takú škodu urobiť. Ale tiež treba rozlišovať, pretože sú také, ktoré Vás len slušne udrú, ale aj veľké stroje, kde už ide o život. Preto určite by tieto mašinky mali obsluhovať rozumní ľudia so zdravím úsudkom. To si myslím by malo byť základné pravidlo. Okrem toho máme samozrejme aj zákon, ktorý upravuje povolenia na lietanie, ale podľa tohoto zákona, by na Slovensku mohlo lietať asi 20-30 dronov. Ďalším obmedzením sú povolenie od ministerstva obrany. Ide o to aby neboli nasnímané nejaké objekty štátneho významu s utajením. Myslím že aj toto opatrenie je trocha pritiahnuté za vlasy, pretože tieto objekty sa dajú snímať aj bežnou kamerou (tiež sa to nesmie), ale toto nikto nerieši. Našťastie takýchto objektov na Slovensku nie je myslím až tak veľa, preto predpokladám, že nie je veľká pravdepodobnosť, že by človek urobil nejaký prúser.

Ak by som to mal zhrnúť, myslím že ak bude niekto lietať „za dedinou“ točiť nejakú prírodu by nemal mať problém. Ak však niekto chce natáčať v zastavaných miestach a aj ľudí, mal by mať určite skúsenosti a teda aj povolenia. No a tiež dôležitá vec, pozor na lietadlá! Lietanie typu ako vysoko to vyletí je určite hazard a nehovoriac ak sa nachádzate v priestoroch okolo letísk. Také poletovanie okolo Bratislavského letiska v čase Summitu, je  naozaj na vyšetrenie pilota u lekára, kvôli takýmto prípadom musia byť pravidlá a preto sú aj tvrdé. A tiež nemenej háklivá záležitosť, je súkromie. Dnes sa človek už asi nevyhne tomu aby letel niekomu nad pozemkom, ale visieť nad ním s kamerou natočenou k bazénu, kde sa opaľuje „pani domáca“ je tiež na zabavenie drona. Našťastie takýchto „umelcov“ nie je veľa, no bohužiaľ práve títo rezonujú v mysliach ľudí.

Aké najlepšie alebo najdrahšie lietajúce „stroje“ vlastníte?

Ja som začal takou strednou triedou. Prvý stroj Dji F550 ma vyšiel cca na 2500€. Bola to skladačka, mám ju dodnes a veľmi rád s ňou lietam. Vtedy mi ľudia vraveli, kúpiš tento a potom si kúpiš väčší. Omyl, netrvalo dlho a kúpil som si menší Dji Phantom 3 PRO a to z jednoduchého dôvodu. Je to komplet továrenská mašina vrátane kamery. Je dokonale vyvážená nastavená, má výborný GPS prijímač, niekoľkokanálový digitálny systém na prenos videa a ovládania, takže rušenie tam je skoro nemožné. Takže volil som túto mašinku pretože pravdepodobnosť pádu je minimálna (teda obmedzená hlavne na pilotovu chybu), má 1,2kg, teda je pomerne bezpečná aj pre prípad že by niekde spadla a tiež je pomerne nenápadná. Aj táto vlastnosť už sa osvedčila, pretože niektorí ľudia sa toho jednak boja a sú na drony už aj alergickí.

zdroj: videofly.sk

Koľko môžu našich čitateľov stáť vaše služby?

Tak na toto sa nedá jednoznačne odpovedať. Nemám hodinovú sadzbu, pretože je rozdiel urobiť pár fotiek na poli a lietať medzi domami nad stovkami ľudí. Cena je obvykle podľa dohody, ktoré zvažujú jednotlivé podmienky, či náročnosť.

Počuli sme už aj o možnej preprave tovaru dronom. Čo hovoríte na tento lietajúci fenomén a jeho využitia, poprípade možné negatíva?

Na túto tému už som sa čiastočne vyjadril myslím v prvej otázke. Technicky je to teoreticky možné, ale prax si neviem predstaviť. Prax totiž prináša toľko všelijakých premenných, či už v podobe veterných poryvov, ale aj možných rušivých polí, pôsobiacich napríklad na kompas, ale tiež veľké množstvo pozemných prekážok a hoci sa dajú na drona nainštalovať rôzne senzory aby nenarazil, ale aby vyhodnotil správne situáciu ak nemôže pristáť tam kam mal…  Ak zabrániť aby pristál na cestu ktorá je práve voľná, ale práve sa blíži vozidlo. Nehovoriac o tom že ak by takto žačali lietať tisíce dronov, nemyslím si že by bolo dnes v niekoho silách vymyslieť systém, ktorý by to reguloval.

Ak môžem, rád by som to zhrnul tak že drony tu jednoducho sú a ich budúcnosť je obrovská. Ich používatelia by ich však mali používať rozumne, s dôrazom na bezpečnosť ale aj súkromie ostatných. Ostatní si ale musia na túto technológiu zvyknúť a napriek tomu že na začiatku boli problémy, presne tak ako s autami a lietadlami, ale ich budúcnosť môže priniesť prospech nám všetkým.

Viac info na stránke www.videofly.sk

(Visited 192 times, 1 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *