Spraviť prezentáciu v Powerpointe či Openoffice dnes dokáže skoro každý a za pár minút. Popravde nám na to stačí len známa dvojica kláves Ctrl + C a Ctrl + V, a prezentácia je na svete. Ešte „odrapkať“ nejaký text a je to. Ako však bude reagovať publikum, to je otázne…

Ako teda spraviť prezentáciu a prezentovať tak, aby sme publikum zaujali čo najviac?

Minimalizujte počet snímok  – Ak chcete zachovať jasnú hlavnú myšlienku, zaujať a udržať pozornosť publika, znížte počet snímok v prezentácii na minimum.

Zvoľte taký štýl písma, ktoré publikum uvidí a prečíta aj z diaľky – Výber správneho štýlu písma, napríklad Helvetica alebo Arial, vám umožní vyjadriť to, čo máte na mysli. Vyhýbajte sa používaniu úzkych písem, napríklad Arial Narrow, a písem s pôsobivými okrajmi, napríklad Times. Výber správnej veľkosti písma vám umožní vyjadriť to, čo máte na mysli.

  • 1-palcové písmeno je čitateľné zo vzdialenosti 3 metrov.
  • 2-palcové písmeno je čitateľné zo vzdialenosti 6 metrov.
  • 3-palcové písmeno je čitateľné zo vzdialenosti 9 metrov.

Jednoduchý a krátky text – Používajte odrážky alebo krátke vety a snažte sa ich použiť v jednom riadku, teda bez zalamovania textu. Chcete, aby publikum počúvalo prezentovanie informácií namiesto toho, aby ich čítalo na obrazovke. Niektoré projektory orežú snímky na krajoch, čo môže orezať aj dlhé vety. Ak chcete obmedziť počet slov v riadku, môžete odstrániť niektoré nadbytočné slová, napríklad „taký“ alebo „tento“.

Medzi farbou pozadia a farbou textu použite vysoký kontrast

Skontrolujte pravopis a gramatiku.

Na prezentáciu príďte vždy skôr, aby ste mohli skontrolovať, či vaše vybavenie pracuje správne.

Nehovorte len vy – Nechajte priestor aj publiku, pýtajte sa otázky, dajte im čas a možnosť sa vyjadriť

Prispôsobte jazyk svojmu publiku – Napríklad pred študentmi nemusíte pôsobiť distingvovane ako učiteľ. Dajte im najavo, že môžete komunikovať ako seberovní a budú k vám prístupnejší. Ani vo firme, v ktorej pracujete, nemusíte pri prezentácii pôsobiť stroho.

Rečová chyba neprekáža – Vždy sa snažte rozprávať zrozumiteľne a nahlas, aby vás všetci počuli. Ak ráčkujete, máte sykavky alebo iný rečový problém, tiež môžete zvládnuť pripraviť dobrú prezentáciu. Nepozerajte sa na to z tej negatívnej stránky, ale z pozitívnej. Ak máte pocit, že ľudia sa priveľmi sústredia na vašu rečovú chybu, rozprávajte o nej a nehanbite sa za ňu. Spravte si z toho srandu a odľahčite situáciu. Ostatní to ocenia a nebudú sa o ňu viac zaujímať.

Od úvodu závisí veľa – Nadpis a uvedenie do problematiky hneď na začiatku nemôže chýbať. No to nestačí. Pri prvom kontakte s ľuďmi ich buď zaujmete, alebo nie. Vystupujte teda sebavedome a s nadšením, ukážte im, že s vami nebude nuda. Povedzte publiku, prečo ste si pripravili práve takú tému, načrtnite im, čo o nej poviete. Povedzte, prečo je užitočná a ako im môže pomôcť. A najmä, prineste do rozprávania aj humor. Každý nie je rodený vtipkár, ale keď sa uvoľníte a budete sami sebou, pôjde vám to.

Zhrnutie? Pri prezentovaní určite platí „Menej je viac“, a tak nezabúdajte na dĺžku textu v prezentácií a hlavne na dĺžku prezentácie. Ideálna prezentácia by nemala presiahnuť 20 minút. Potom je potrebná prestávka, inak začne byť publikum nepozorné. Taktiež si sledujte výslovnosť, tempo reči a gestikuláciu. A hlavne …

Nezabudnite sa usmievať – s úsmevom ide všetko jednoduchšie.

zdroj: support.office.com

(Visited 248 times, 3 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *