Stojíte v zákulisí javiska, kráčate a pomaly sa vám zjavujú svetlá refletkorov. Smerom k publiku pociťujete nepríjemný pocit, každý krok je ťažší a v celom vašom tele sa ozýva hlasný tlkot srdca. 

No žiadne obavy, určite nie ste jediný, tento pocit zažíva mnoho ľudí. Pri bežnej prezentácii až po spevákov, ktorí vysupujú pred obrovským davom ľudí. Váš mozog jednoducho reaguje na daný podnet tým, že vylučuje do krvi väčšie množstvo adrenalínu. To je plne v poriadku, skrátka rovnakú látkú, ktorá sa uvoľní aj v prípade okolností, keď ste prenasledovaný levom. Nič viac a nič menej.

Tak prejdime k časti, vďaka ktorej sa vám strach z vystupovania na verejnosti (snáď) podarí prekonať.

Najdôležitejšia je príprava. Mentálna aj fyzická

Podľa expertov je naše telo uspôsobnené na to, aby sme vedeli rozpoznať strach a úzkosť nielen v prípade nášho vlastného ja, ale aj v prípade ostatných. Preto je veľmi dôležité sa na danú udalosť pripraviť, len vďaka tomu sa nám podarí pred ľuďmi pôsobiť sebavedome, plynule rozprávať a vyzerať profesionálne.

„Váš vonkajší svet je odrazom vášho vnútorného. To čo sa deje vo vašom vnútri, je veľmi ľahko rozpoznateľné aj vaším publikom.” – Bob Proctor

Veľmi krátka a jednoduchá ”rozcvička” vám v tomto prípade pomôže rozprúdiť vo vašom tele krv a dodať mozgu o niečo väčšie množstvo kyslíka. Mentálne cvičenia vám naopak pomôžu upokojiť a zrelaxovať nielen vašu myseľ ale aj nervovú sústavu.

#1 V prípade, že ste nervózni, vaše telo na tom bude asi rovanko. Na začiatok pomôže aj jednoduchá rozcvička. Pri cvičení sa sústreďte najmä na oblasti krku, ramien a bedrovú oblasť.

#2 Nezabudnite udržiať vaše telo dostatočne hydratované. Nepodceňujte pytný režim. Už sa vám niekedy stalo, že ste mali sucho v krku a váš hlas znel zachrípnuto? Ako tomu predísť? Jednoduché, vyrieši to pohár vody.

No reč je o čistej vode, určite sa skúste vyhnúť sladeným nápojom a nápojom s vysokým obsahom kofeínu. Pretože práve energeticky pohaté nápoje ešte ďaleko viac umocnia váš pocity, teda strach a úzkosť.

Taktiež sa stažte piť v malých množstvách a pravidelne, avšak nie príliš často na to, aby ste každú chvíľu potrebovali navštíviť toaletu.

#3 Meditácia, ako silný nástroj na upokojenie. Meditícia je ako jednoduchý ”workout” pre vašu myseľ. Dodá vám silu sústrediť sa a doslova filtrovať negativitu. Ako? Stačí, ak sa budete sústrediť na jednu jedinú vec, na nič iné. Zo začiatku to môže byť napríklad váš dych.

Ak ste aspoň trochu zdatní v angličtine, určite neprehliadnite priložené videá 🙂

Sústreďte sa na výsledok a zámer

Jeden z porblémov, s ktorým sa ľudia často potýkajú je to, že sa až príliš sústredia na seba a možnosť zlyhať. Nevyzerám hlúpo alebo smiešne? Čo, ak si nebudem pamätať slová? Budú mi ľudia venovať svoju pozornosť?

Vymeňte tieto frázy a všetky svoje obavy za sústredenie sa na primárne posolstvo, na to čo chcete danému publiku zdeliť. Sústreďte sa na rozvoj, ktorý chcete aby vaše publikum v danej oblsati podstúpilo. Sledujte pohyby ľudí a ich reakcie, príspôsobte podľa toho vašu prezentáciu. Len tak zaručíte, aby ľudia odchádzali s dobrým pocitom a s tým, že sa niekde posunuli.

Zmeňte negatívne myšlienky na pozitívne

Neustále sa v nás odohráva boj dvoch strán. Jedna plná sily a odvahy, pričom tá druhá v sebe zahŕňa pochybosť a neistotu. Ktorú z nich si vyberiete?

Predtým ako sa niečo môže stať, musíte tomu najprv veriť. Ak si myslíte, že nie ste pre danú oblasť vhodný, to sa nakoniec stane aj skutočnosťou. Množstvo motivačných rečníkov zastáva názor, že pozitívne myslenie umocňuje vaše sebavedomie. Jednoducho si povedzte: „Ja to dokážem!”. To je všetko, skrátka využite všetok adrenalín ako ”boost” vášho sebavedomia namiesto toho, aby ste ho použili na umocnenie vašich negatívnych pocitov.

Musíte rozumieť obsahu

Miesto toho, aby ste sa konkrétne body snažili učiť naspamäť, skúste tomu radšej porozumieť.

„Čítanie a učenie sa obsahu vám v živote veľmi nepomôže. Je to práve porozumenie a reálna skúsenosť, ktoré vám život uľahčia. ” – Bob Proctor

Veľmi veľa ľudí robí práve tú chybu, že sa snažia obsah prejavu naučiť naspamäť, prípadne ho čítajú priamo zo slidov prezentácie. Porozumenie obsahu vám uľahčí celú náplň a posolstvo prezentácie preniesť do vašich vlastných slov, ktoré aj publiku uľahčia porozumieť často zložitému konceptu a myšlienkám.

Opakovanie je matka múdrosti

Jedným z najúčínnejších spôsobov ako sa zbaviť strachu z čohokoľvek, je opakovane to robiť. V prípade porfesionálov to vyzerá, tak jednoducho, no v skutočnosti je za tým bezpočet hodín tvrdej práce.

Dokonca aj skvelí rečníci, ako napríklad zosnulý John F. Kennedy, strávili neraz prípravou sa na svoj prejav množstvo dní a mesiacov. Verejné hovorenie, rovnako ako akákoľvek iná zručnosť, vyžaduje prax. Bez toho to jednoducho nejde.

Buďte autentickí

Mnoho ľudí sa snaží svoj spôsob rozprávania porovnávať a prispôsobovať niekomu inému. Ich vzorom alebo osobnosti, u ktorej sa dmnievajú, že áno… tak by mal vyzerať správny prejav. Zbavte sa tejto zámienky a zistíte, že váš prejav bude o mnoho prirodzenejší, flexibilnejšími a spontánnejšími, čo uľahčuje zvládnutie nepredvídateľných situácií – či už ide o ťažké otázky alebo  o nečakané technické ťažkosti.

Na rad prichádza hodnotenie

Ak máte na konci prezentácie pocit, že to mohlo byť ďaleko lepšie a že ste nepovedali všetko alebo presne to, čo ste chceli, nevadí… nič sa nedeje. Berte to ako lekciu vďaka, ktorej sa vám podarí váš prejav preniesť na ešte lepšiu úroveň. Pamätajte, priestor na zlepšenie sa nájde vždy!

Tu je zopár otázok, na ktoré sa môžeš opýtať svojho vlastného ja na konci svojej prezentácie:

  • Ako to vyzeralo v závere?
  • Aké medzery mal môj prejav?
  • Znel alebo vyzeral som vystresovane?
  • Zakopával som sa o vlastné slova?
  • Nehovoril som ”um” alebo ”ehm” príliš často?
  • Bola moja reč plynulá?
  • Aká bola reakcia môjho publika?

Všetko si zapíšte a snažte sa tomu v prípade ďalšej prezentácie predísť. Veríme, že budete lepší a lepší.

zdroj: lifehack.org
(Visited 168 times, 1 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *