Chcete v novom roku využiť plný potenciál svojej mysle? Štúdie ukazujú, že tieto štyri tipy vám pomôžu upraviť vaše myslenie, vylepšiť vašu pamäť, povzbudiť vašu chuť do učenia sa a zefektívniť funkciu vášho mozgu.

Ľudské mozgy sú schopné sa zmeniť počas celého nášho života – v akomkoľvek veku, či už k lepšiemu alebo k horšiemu. Táto flexibilita našich mozgov hrá dôležitú rolu v ich vývoji a úpadku, no aj v tvorbe a tvarovaní našich osobností. Neurónové spojenia môžu byť vytvárané a rozdeľované, sivá hmota našich mozgov môže zhrubnúť alebo sa zmenšiť. Aj keď to môže znieť ako zložitá veda, tieto zmeny sa transformujú do jednoduchých úprav našich schopností.

zdroj: unsplash.com


Americká kardiologická asociácia nedávno zverejnila sedem krokov zameraných na udržanie zdravého mozgu, od detstva až po starobu. Odporúčajú ľuďom, aby:

  1. pravidelne cvičili
  2. jedli zdravú stravu
  3. si udržiavali zdravú váhu
  4. kontrolovali svoj cholesterol
  5. udržiavali hladinu cukru v krvi v zdravej norme
  6. si kontrolovali svoj krvný tlak
  7. prestali fajčiť

Spolu s dodržaním týchto pravidiel by ste však mali vyskúšať aj tieto 4 kroky, ktoré vám pomôžu dosiahnuť optimálne zdravie vášho mozgu a zlepšiť vašu myseľ nielen v nasledujúcom roku.

 

Začnite cvičiť

Štúdie ukazujú, že fyzická aktivita prospieva zdraviu mozgu, od detstva cez dospelosť až po starobu. Taktiež je dokázané, že u detí mení štruktúru mozgu už od ranného veku, čo vo výsledku pozitívne ovplyvňuje ich akademické výkony.
Netýka sa to však iba detí. Vedci podotýkajú, že aj krátke intervaly fyzickej aktivity majú pozitívny efekt na stav našej mysle. A neplatí to iba pre fyzicky veľmi náročnú aktivitu. Ak preferujete iba mierne cvičenie, 25 minút jógy každý deň sa priamo spája so zlepšením výkonnosti a poznávacích schopností, ako aj schopnosťou regulovať unáhlené rozhodnutia a emocionálne reakcie.

zdroj: unsplash.com

Rozšírte svoju pamäť tréningom

Aj keď majú štúdie testujúce účinnosť tréningu mozgu zmiešané výsledky, nedávna séria testov ukázala, že práve typ cvičenia mysle je dôležitým faktorom v jeho výsledkoch.
Testovanie holandskej univerzity Radboud University Medical Center potvrdzuje, že “super-veľká” pamäť je nielen trénovateľná, ale aj dlhotrvajúca. Účastníci testu na zlepšenie pamäte používali techniku známu aj ako “loci tréning”, a výsledky boli ohromujúce – kapacita ich pamäte sa takmer strojnásobila a bola pozorovaná počas nasledujúcich minimálne štyroch mesiacov.

zdroj: pexels.com

Naučte sa hrať na hudobný nástroj

Akokoľvek bizarne to môže znieť, hra na hudobný nástroj, či už v detstve alebo v dospelosti, má pozitívny dopad na váš mozog. Vedci zistili, že hra na hudobný nástroj mení mozgovú aktivitu a vlny, čo má za následok zlepšenie sluchu. A ak si hovoríte, že v detstve ste na žiaden nástroj nehrali a teraz je už neskoro začať sa učiť, opak je pravdou – hudba má pozitívny dopad na myslenie v každom veku.

zdroj: pexels.com

Naučte sa nový jazyk

Okrem trénovania vašej pamäte existuje aj ďalšia metóda, ktorou môžete zvýšiť produktivitu vášho mozgu – učenie sa nového jazyka. Okrem zrejmej výhody dorozumenia sa v zahraničí so sebou prináša aj mnoho ďalších – pomáha s rozvojom kognitívnych schopností u detí, prináša benefity s rastúcim vekom a ostrí myseľ. Každý z nás už určite počul príslovie “Koľko rečí vieš, toľkokrát si človekom”. To však nie je všetko. Ruskí a fínski vedci sa totiž zhodujú, že čím viac jazykov človek ovláda, tým rýchlejšie jeho nervový systém reaguje a spracováva dáta. Ak ste teda potrebovali dôvod pustiť sa do učenia nového jazyka, smelo do toho!

zdroj: pexels.com

Ak sa rozhodnete pridať do vášho denného života čo i len jednu z týchto aktivít, zaručene pocítite zmenu k lepšiemu. Trúfnete si začať so štúdiom cudzieho jazyka, alebo vám bude stačiť polhodina jógy denne?

(Visited 294 times, 4 visits today)

1 Komentár z

  1. Miro 30.05.2018 at 14:42

    Ahoj Dads, Tvoj článok sa mi veľmi páčil. Dala si si prácu so zisťovaním faktov. Ďakujem. Dovoľujem si Ťa upozorniť na jednu skutočnosť. Všetci učitelia jogy vedia, že hatajoga je súbor cvičení na otvorenie sa duchovnému svetu. Žiaľ tomu, ktorý sa odvrátil od Boha. Jedniná cesta k Bohu je skrze jeho syna, ktorý sa ya nás obetoval. Preto spolsednými slovami Tvojho článku „…alebo vám bude stačiť polhodina jógy denne?“ nesúhlasím. Tí ľudia si privodia iné, duchovné, duševné problémy …
    Na potvrdenie že tých 20-30 minút denne je výborných pre zdravie dodávam. Osobne som poznal šloveka, ktorý musel cvičiť dennodene jednoduché cviky aby sa mu nezhošil zdravotný stav.Začal od 40tky, ked som ho spoznal cca v 65r, hádal som mu o 10-15 rokov menej. Zomrel okolo 90tky. Nech sa Ti darí. Miro

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *