Množstvo užívateľov sociálnych sietí si v posledných týždňoch kladie otázku, či sú na internete v bezpečí. A čo vy, viete, ako chrániť svoje informácie?
Spoločnosť Cambridge Analytica bola vykázaná zo siete Facebook po tom, čo ju táto najväčšia svetová sociálna sieť obvinila z nesprávneho spracovania údajov viac než 50 miliónov užívateľov, aj keď Cambridge Analytica toto obvinenie popiera. Spoločnosť Facebook spustila súdny audit serverov a systémov spoločnosti Cambridge Analytica ako súčasť “komplexného interného a externého preskúmania”.
Prirodzene, tento sled udalostí vyvolal otázky o tom, ako spoločnosť Facebook spracováva a zdieľa údaje svojich používateľov.
Čo to znamená pre vás? Je vaša myseľ ovplyvnená reklamou na Facebooku, ktorá vás núti hlasovať za ľudí a kupovať veci, ktorými by ste za iných okolností pohŕdali? Pravdepodobne nie, ale môžeme si byť istí?

Ak toto čítate, pravdepodobne dobre viete o mnohých, mnohých spôsoboch, ako vás Facebook môže sledovať. A práve vďaka tomu môže používať tieto informácie, aby inzerenti mohli cieliť svoje reklamy práve na vás. Ak vám to je nepríjemné, môžete sa samozrejme rozhodnúť, že túto sociálnu sieť nebudete používať.
No Facebook a stránky, ktoré získal, vrátane Instagramu a WhatsAppu, sa stali súčasťou našich bežných životov. Práve preto nebude množstvo ľudí považovať túto možnosť za prijateľnú. A pre niektorých ľudí, a dokonca aj niektoré krajiny, slovo Facebook znamená internet.
Znamená to, že vaša jediná možnosť je ignorovať akúkoľvek manipuláciu, ktorú musíte vydržať ako produkt, ktorý Facebook predáva svojim inzerentom?
Možno si myslíte, že „reklama nie je nátlak; ľudia sú múdri“, ako Cambridge Analytica tweetovali vo svojej obhajobe. Ale ak by to bola pravda, korporácie by stratili na svojich reklamách bilióny dolárov.
Ak teda nechcete opustiť sociálne siete, ale ani odovzdať svoje dáta priamo do rúk korporácií, je to tretia možnosť. Môžete dramaticky obmedziť prístup, ktorý má Facebook k vám a vášmu životu.

Sean Sullivan, poradca F-Secure Security, uvádza tri relatívne jednoduché kroky, ktoré podstupuje, aby nevidel takmer žiadne reklamy, ktoré Facebook ponúka.

1. Neprezrádzajte príliš veľa

Sean neposkytuje Facebooku svoje telefónne číslo a ani si nemyslí, že vy by ste mali. To, či svoje číslo zdieľate, môžete skontrolovať priamo vo svojom profile, v kolónke Informácie a Kontaktné a základné údaje. Vaše telefónne číslo môže spojiť informácie, ktoré o vás stránka má, s ďalšími, ktoré získa offline. Sean taktiež odporúča, aby ste nezdieľali názov firmy, kde pracujete, alebo školy, kde ste študovali.

Kontrola telefónneho čísla
Kontrola telefónneho čísla

2. Skryte svoje osobné informácie

Najskôr zablokujte nastavenia ochrany osobných údajov, aby sa v budúcnosti mohli vaše príspevky zobraziť len vašim priateľom(1). Môžete tiež skryť svoj zoznam priateľov(2) a udržať profil mimo vyhľadávačov na tejto a iných stránkach(3).

Úprava nastavení súkromia
Úprava nastavení súkromia

3. Pozor na reklamy

Uložte si link na nastavenia preferencií reklám do záložiek, a odstráňte všetky položky, ktoré reprezentujú vaše záujmy.
Môžete tiež obmedziť, aké informácie spoločnosť Facebook používa na inzerciu pre vás, a nastaviť si svoje nastavenia reklamy.
Môžete povedať, že vám Facebook nemôže propagovať produkty na základe webových stránok alebo aplikácií, ktoré používate. Uistite sa, že Facebook nemôže používať vaše nastavenia mimo stránky alebo použiť vaše „sociálne akcie“ v inej reklame.
Potom vždy, keď uvidíte ľubovoľnú reklamu, kliknite na pravý roh a kliknutím na položku Skryť reklamu zobrazte menej takýchto reklám.

Úprava preferencií reklám
Úprava preferencií reklám

 

Áno, je to zložitý proces, a ani nepokrýva všetky veci, ktoré by ste mali urobiť na zabezpečenie vášho Facebook účtu. Avšak vzhľadom na to, že sociálne siete sú novým fenoménom, my všetci sme pokusnými králikmi. A výsledky sa dozvieme až o niekoľko desaťročí. Sean Sullivan však našiel spôsob, ako používať Facebook bez strachu z toho, že sa táto stránka zahráva s jeho mysľou. A vy to môžete robiť tiež.

 

(Visited 88 times, 1 visits today)

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *